Tarikh / Hari : 15 Oktober 2012 /
Ahad. Masa
: 8.15-8.45 pagi
Kelas : 2 Cempaka. Bilangan
Pelajar :25 orang murid.
Mata Pelajaran : Pendidikan Islam.
Tajuk : Memahami dan mengamalkan solat fardhu.
Objektif : Di akhir pembelajaran, murid-murid dapat :
1.
Menyebut
pengertian solat fardhu dan hukumnya.
2.
Menyatakan
nama solat fardhu dan bilangan rakaatnya.
3.
Membaca
dan menerangkan dalil naqli solat fardhu dan ertinya
Pengetahuan sedia ada: Murid pernah mendengar perkataan Subuh,Zohur, Asar, Maghrib dan Isyak
KBKK : Pemikiran reflektif, menjana idea,mengenal pasti, membuat kesimpulan.
Penerapan Ilmu: Matematik dan Moral.
Penerapan Nilai: Taat kepada perintah Allah, mendengar dengan
teliti., yakin, bekerjasama, kemas, sopan.
BBM : Komputer, LCD, gambar,slaid power point,
kertas warna (jigsaw puzzle), lembaran kerja.
Langkah
/ Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktivit Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
(3 minit)
|
|
Memberi salam dan meminta pelajar
membaca doa.
Menayangkan kepada murid gambar
orang sedang solat dan meminta pelajar memberikan ulasan bebas mengenainya.
Mengaitkan jawapan murid dengan
tajuk yang akan dipelajari melalui soal jawab.
|
Menjawab
soalan guru dan m membaca doa beramai-ramai.
Memerhati
gambar yang ditayangkan serta membuat ulasan berdasarkan pandangan
masing-masing.
Menjawab
pertanyaan guru tentang nama-nama solat fardhu.
|
KBKK-Pemikiran reflektif
Ilmu - Moral
Nilai-Taat kepada perintah Allah
|
Langkah 1
(5 minit)
|
Pengertian
solat fardhu: Solat ialah perkataaan dan perbuatan tertentu yang dimulai
dengan takbir dan disudahi dengan salam.
Hukum
solat fardhu: Wajib
|
Guru memaparkan pengertian solat
fardhu dan hukumnya melalui slide
power point.
Guru mengukuhkan jawapan ini mengenai pengertian solat
fardhu dan hukum solat fardhu.
|
Murid
membaca slide dan menghuraikan pengertian solat fardhu dan hukum solat
fardhu.
Murid
mengulang semula pengertian solat fardhu dan hukum solat fardhu.
|
KBKK-Menjana idea.
Nilai-Yakin
BBM-Slide power point
|
Langkah 2
(10 minit)
|
Solat
Subuh-2 rakaat
Solat
Zohur-4 rakaat
Solat
Asar- 4 rakaat
Solat
Maghrib-3 rakaat
Solat
Isyak-4 rakaat
|
Guru membahagikan murid kepada 5
kumpulan. Setiap kumpulan diberi satu set jigsaw puzzle.
Guru menyoal murid urutan solat fardhu.
Guru membetul dan mengukuhkan
jawapan murid.
|
Murid
mencantum jigsaw puzzle yang diberi mengikut kumpulan.
Setiap
kumpulan membentangkan hasil jigsaw puzzle di hadapan kelas.
Murid
menyusun urutan solat berdasarkan jigsaw puzzle yang dibuat.
Murid
mengulang semula urutan solat fardhu
|
KBKK-menjana idea
-Menyusun
-Mengenal pasti
Ilmu-Matermatik
Nilai-yakin
-bekerjasama
BBM-Kertas warna (jigsaw puzzle)
|
Langkah 3
(5 Minit)
|
Dalil
naqli solat fardhu:
وأقيموالصلوة وءاتوالزكوة
Ertinya: dan dirikanlah kamu akan solat
dan keluarkanlah zakat.
|
Guru memaparkan slide dalil naqli solat fardhu dan ertinya.
Guru mengukuh dan membetulkan jawapan murid dengan memperjelaskan dalil naqli solat
fardhu dan ertinya.
|
Murid
membaca slide dalil naqli solat dan ertinya.
Murid
menghuraikan erti dalil solat fardhu
|
KBKK-menjana idea
Nilai-mendengar dengan teliti
BBM-power point
|
Langkah 4
( 5 minit)
|
Latihan
bertulis
1.Lengkapkan
ayat pengertian solat.
2.
Mewarna bilangan rakaat solat fardhu.
|
Guru mengedarkan lembaran kerja
kepada murid dan meminta murid menjawabnya.
Memantau murid menjawab soalan dan
memberi bimbingan sekiranya perlu.
|
Murid
menjawab soalan secara individu.
|
KBKK-mengenal pasti
Nilai-kemas dan teliti
BBM-lembaran kerja.
|
Penutup
( 2 minit )
|
1 .Hukum
Solat Fardhu
2.Nama
solat dan bilangan rakaatnya
|
Meminta murid menyatakan hukum
solat,nama solat dan bilangan rakaatnya.
|
Menyebut
hukum solat,nama solat satu persatu dan bilangan rakaatnya.
|
KBKK-Membuat urutan
Ilmu-matematik
Nilai-Yakin
|
terima kasih dengan ilmu yang dikongsikan...
ReplyDeleteTahniah, blog yang menarik.
ReplyDelete